۲۶ امرداد ۱۳۹۶

طراحی سردر دانشگاه فنی و مهندسی بویین زهرا


طراحی سردر دانشگاه فنی و مهندسی بویین زهرا
(ایده ها و مفاهیم اولیه)

کارفرما:
دانشگاه فنی و مهندسی بویین زهرا

مشاور:
پایا کنگره ایوان

پاییز 1395


مقدمه:
از اواخر دهه 90 مدیریت دانش به عنوان روشی نوین و تکامل یافته دیگر روش های مدیریتی معرفی گردید. شرکتهای موفق دریافته اند که دانش مهمترین دارایی آنهاست و به مدیریت دانش به عنوان عامل کلیدی موفقیت سازمان می نگرند چرا که مدیریت دانش، راز موفقیت سازمانها در قرن 21 است .
در حقیقت مديريت دانش عبارت است از چالش کشف دانايي‌هاي فردي و تبديل آن به يک موضوع اطلاعاتي به نحوي که بتوان آن ‌را در پايگاه‌هاي اطلاعاتي ذخيره کرد، با ديگران مبادله نمود و در فرايند کارهاي روزمره به کار گرفت. مديريت دانش، راهبردها و فرايندهايي هستند که قادرند توليد و جريان دانش را به منظور ايجاد و برآورده ساختن انتظارات سازمان، مشتريان و کاربران در کل سازمان به وجود آورند. 
به عبارت دیگر: مديريت دانش، فرآيندی گسترده است که امر شناسايي، سازماندهي، انتقال و استفاده‌ صحيح از داده های خام، اطلاعات و تجربيات داخلي سازماني را مورد توجه قرار مي‌دهد، راهي است که سازمان‌ها دانش را ايجاد، تسخير، طبقه‌بندي، اصلاح، تسهيم و منتشر مي‌کنند.
هر سازمان برای دستیابی به اهداف خود از مجموعه دانشی استفاده می کند که نزد تک تک افراد و در ذهن آنها انباشته شده است. این امر در مراکز تولید دانش اهمیتی دوچندان می یابد و همان است که دانشگاه را از سایر فضاها و کاربری های موجود در یک شهر جدا می کند. ماهیت علمی این مکان از بدو ورود تا کارکرد داخل، از دید بیرون تا منظر درون، همه و همه می بایست در خدمت این فرآیند زایش علم باشد.  بنابراین کسی که وارد یک دانشگاه یا یک محیط علمی می شود، باید از فضایی عبور کند که این نکته را گوشزد نماید.
به طور حتم، تمام داده‌هاي جمع‌آوري شده قابل تبديل به دانش نبوده و بايستي، ابتدا از طريق پردازش، پالايش و سازماندهي آنها به اطلاعات دست يابيم؛ سپس همان‌طور که شکل پایین نشان مي‌دهد، با تکميل اين فرآيند، دانش مورد نظر حاصل مي‌شود. ميزان دانش حاصل شده از مجموعه داده‌هاي در دسترس، خود مي‌تواند نقطه‌ي قوت اين فرآيند باشد.
حال با توجه به تعاريف و مفاهيم فوق مي‌توان هرم دانش را ترسيم کرد. هرم دانش، خود دارای چهار مرتبه است: داده، اطلاعات، دانش و خرد. داده‌ها در پايين‌ترين سطح و خرد در رأس هرم قرار دارد. بدین منظور ایده اولیه شکل گیری سردر بر پایه ماهیت دانشگاه و کلمه دانش شکل گرفته و فرم هرمی شکل این سردر از هرم دانش گرفته شده است.

 

به منظور درک بهتر مديريت دانش بايد ابتدا به بررسي مفاهيم داده، اطلاعات، دانش و خرد در هرم دانش بپردازيم. عبارات اطلاعات و داده، اغلب به جاي عبارت دانش به کار برده مي‌شود، اما در واقع آنها مفاهيم متفاوتي دارند و درک تفاوت آنها براي انجام يک کار دانش محور بسيار مهم و حياتي است.
داده (Data)
داده، مجموعه اي از حقایق و امور مسلم درباره يك پديده است. داده ها ورودي خام به سيستم است. يك سري اعداد و علائم كه به تنهايي هدف دار نيست و مفهوم ندارد. مثل عدد ۵۰ كه به خودي خود مفهومي ندارد.
اطلاعات (Information) 
اطلاعات داده هاي پردازش شده مي باشد که شامل سازماندهي، گروه بندي و مقوله بندي داده ها در الگوهاي معنادار است. داده اگر تفسير شود تبديل به اطلاعات مي شود. زماني كه داده ها به منظور خاصي به شكلي منطقي سازماندهي مي شوند تبديل به اطلاعات مي شوند. مثل ۵۰ درجه سانتيگراد كه مفهومي را مي رساند.
دانش (دانایی)  (knowledge) 
اطلاعاتي كه با تجربه، زمينه، تعبير و تأمل تركيب شده و اقدام صحيح را ممكن مي سازد، دانش مي گويند. دانش همان اطلاعات كاربردي و سازماندهي شده است كه براي حل مسائل و تصميم گيري است. تعريف ساده از دانش همان اطلاعات تخصصي در يك زمينه است. دانش در واقع ايده ها، فهم ها و درس آموخته های ما در طول زمان است. درس ها و ايده هايي كه با كنار هم نهادن اطلاعات دريافتي از منابع مختلف و در گذر زمان به آن دست يافته ايم. دانش بر داده و اطلاعات پايه گذاري می شود اما بر خلاف آنها هميشه محدود به انسان ها است. دانش به وسيله افراد ساخته مي شود و باورهاي افراد درباره روابط علمي را نشان مي دهد.
خرد (wisdom) 
وقتي دانش براي تصميم گيري و بهبود تصميمات، فرايندها و بهره وري و سودآوري به كارگرفته مي شود، تبديل به خرد مي شود. براي خردمند بودن، افراد نه تنها بايد دانش كسب كنند بلكه بايد فهم كاملي از اصول حاكم بر آن دانش را نيز داشته باشند. به عبارت دیگر از درک دانش خرد حاصل مي‌شود؛ «خرد» عبارت است از درک ماهيت اصول حاکم بر الگوهاي دانش، افرادي که داراي حکمت باشند با ايجاد تغيير در ساختار موجود مي‌توانند تجربه، زمينه و دانش جديدي را ايجاد کنند.
عوامل کلیدی مدیریت دانش:
عوامل کلیدی مدیریت دانش که هرم دانش بر پایه آن شکل گرفته شامل انسان، فرآیند و تکنولوژی است.
انسان (People)
انسان، اولین عنصر کلیدی نظام مدیریت دانش بوده و از آن جایی که موجودی خردمند بوده و تولید کننده، بهره‌بردار، و کاربر دانش می‌باشد، مهم‌ترین نقش را در مدیریت دانش دارد.
فرآیند (Process) 
دومین عنصر از نظام مدیریت دانش، فرآیند است. چرا که اهداف، ساختار، رویه‌ها، روش‌ها و فرآیند‌هایی که یک سازمان از طریق آن‌ها فعالیت‌های خود را پیش می برد، بر تمامی اجزا و فرآیندهای مدیریت دانش موثراست.
تکنولوژی (Technology) 
عنصر سوم در نظام مدیریت دانش، تکنولوژی است که زمینه و بستر تعامل دو عنصر انسان و فرآیند را فراهم می‌آورد.

این سه عنصر در این طرح به صورت سه هرم جداگانه که بر یکدیگر تکیه دارند شکل گرفته است. که هر کدام جداگانه دارای مراتب چهارگانه داده، اطلاعات، دانش و خرد می باشند.

از آنجائیکه 50 درصد از موفیقت یا شکست مدیریت دانش در یک فرآیند وابسته به نقش انسان و فضای فرهنگی فرآیند است، 25 درصد آن به نقش ساختار و فرآیندهای سازمانی و 25 درصد دیگر آن به تکنولوژی هایی بستگی دارد که در نظام مدیریت دانش نقش ایفا می‌کنند، لذا نقش انسان به عنوان پایه اصلی و تکیه گاهی برای دو عنصر فرآیند و تکنولوژی در نظر گرفته شده است.
 نبود انسان به عنوان اصلی ترین عنصر، عملاً دو عنصر دیگر را تحت تأثیر قرار داده و از بین می برد.

چیزی که در طراحی این سردر در نظر گرفته شده، هرمی است که هم در نما و هم در پلان قابل مشاهده بوده و روند شکل گیری هرم در ورود افراد به داخل دانشگاه نیز لحاظ شده است. سعی شده است که جهت جلوگیری از تقارن در سردر، هرم وسط به صورت کاملا عمود بر مسیر اصلی و دو هرم دیگر در راستای حرکت خودرو (ورود و خروج اتومبیل) بچرخند.

با عنایت به اینکه سردر ورودی می بایست به لحاظ عملکردی نیز جوابگوی نیازهای دانشگاه باشد (کنترل ورود و خروج اتومبیل و افراد)، محل تقاطع هرم ها، به گونه ای طراحی شده که به عنوان نگهبانی دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.